Med godt grep på spill-hobbyen
Først publisert på hyperionelskertg i forbindelse med The Gathering 2013 (http://hyperionelskertg.no/)
Alex Machado er Senior Category Manager i Logitech, vi møtte han på nabo-standen til Hyperion som logitech drifter og slo av en prat om gaming, singulariteten og Logitech.
«Vi er her på the gathering fordi vi nå lanserer den nye produktlinjen vår, den såkalt g-serien», forklarer han. «Dette er faktisk den europeiske «premieren», og vi valgte å komme til the gathering for å gjøre det. For flere år siden så vi at gamere brukte de vanlige kontor-produktene våre for a spille dataspill, og vi skjønte at det fantes et behov for produkter som var rettet mot denne brukergruppen. Vi har nå flere års erfaring med å lage utstyr for gamere, og vi har tatt den i bruk når vi har designet den nye produktlinja vår. For eksempel vil en gjennomsnittlig league of legends player trykke på musetasten ca 2.6 ganger per sekund, en som spiller LoL middels mye vil ha over 5 millioner museklikk i løpet av ett enkelt år. Det finnes mange pekeenheter som er rettet mot gamere der ute som rett og slett ikke er laget for å tåle den mengden klikk, og for en storgamer vil de ikke vare ett helt år før de begynner å få problemer. De nye produktene våre er laget for å tåle den arbeidsmengden, i tillegg til å være behagelige å bruke.»
Med skolemassakrene som har blitt begått i USA har debatten om hvorvidt dataspill forårsaker voldelig adferd igjen blitt aktuell, men Alex stiller seg tvilende til sammenhengen mellom spill og vold. «Jeg er nå i førtiårene, og jeg har vært en gamer siden 80-tallet. Jeg spiller mye og ofte, og jeg må si jeg har aldri merket noe som tyder på det med meg selv. Det kan hende at det finnes mennesker der ute som er sårbare, og at de kan bli påvirket negativt, men det finnes så mange andre ting, som narkotika som er så mye verre. Gaming er sosialt og morsomt, jeg snakker med mennesker jeg aldri har møtt på teamspeak, det er interaktivt og det er definitivt mye bedre enn å se på tv.»
Som ansatt i verdens største leverandør av datamus er Alex godt kvalifisert til å synse om fremtiden innen ustyret vi bruker til å game, og selv om han ikke har stor tro på at VR-briller av typen som nylig ble demonstrert å fungere sammen med Crysis (http://www.youtube.com/watch?v=TJx21yuCi7E) ser han for seg at utviklingen vil fortsette på andre måter. «Jeg tror ikke VR-briller vil være noe Logitech vil produsere i den nære fremtid. Det er viktig for oss at det går ann å bruke produktene våre mye uten å få problemer som hodepine, og VR-briller er ikke der enda. Hvis du ser på ting som datamus så blir vi mer avanserte med materialet vi bruker, vi bruker vann-avstøtende materiale på toppen, som er bra hvis du er som meg og får svette hender. Med det nye G430 headsettet kan du høre i 360 grader, så hvis noen prøver å snike seg inn på deg bakfra vil du ikke bare høre han, men høre akkurat hvor han kommer fra. Du kan også stille inn equalizeren så du lettere kan høre lyder som at en kniv blir trukket fram, det er nyttig i spill som battlefield 3, som jeg selv spiller mye.
Helt til sist måtte vi høre hva Alex Machado mener om singulariteten, tror han den er rett rundt hjørnet? «Jeg er nok ikke så kjent med den (singularitets-teorien, journ anm), en datamaskin er jo bare en maskin som utfører funksjoner den har blitt instruert om å utføre. Det kan godt hende at vi kommer dit en dag, men jeg ser ikke for meg at det blir i min levetid.