Pegasus

Publisert på fredag 10. juni, 2016

0

No Man’s Sky – Mot det (nesten) uendelige univers!

Et (nesten) uendelig antall planeter, alle med hver sin unike flora, dyreliv, klimaforhold og miljø. Et fengslende crafting-system. Romvesner man kan møte og skape kontakt med. Et spillunivers SÅ stort at du mest sannsynlig aldri vil møte en annen spiller. Steder og vesner du kan oppkalle skulle du oppdage dem først. Planeter som faktisk er i “planet-skala” (journalist anm.: så store at det vil ta år å gå rundt hele til fots i spillet). Alt dette og mer lover det kommende spillet No Man’s Sky.

Tekst: Christensen

Monolith

Det er snakk om et meget ambisiøst prosjekt. Målet er å skape et univers så proppfullt med planeter og alt som hører til, at 99,9% av dem aldri vil bli utforsket av noen spiller. No Man’s Sky er et science-fictionspill med en uendelig generert galakse. Det betyr med andre ord at det er veldig, veldig stort! Faktisk så stort at du i din spilletid aldri vil møte på andre spillere. Det høres i første omgang kanskje ikke som om dèt er så veldig kult, men spillets fokus ligger andre steder enn på det å møte andre spillere; du skal skrive din egen historie og utforske universet. Det er et gigantisk sandkassespill, med mange aspekter: Crafting, resurssamling, diplomati i møte med romvesner, romfaring i romskipet ditt. Du kan fly fritt om kring i rommet eller fra planet til planet. Her dekker uttrykket “open world” knapt så godt som “open universe”.

Det er viktig for utviklerne at spilleren får utforsket og sett ting ingen annen spiller har sett før. Det gir unike oppdagelser og opplevelser, og spillet satser på at det er dette som vil fange spilleren, fremfor en eventuell multiplayer-del. Det er faktisk mulig å møte andre spillere, sjansen er bare utrolig liten. Forestill deg at du setter kursen rett frem i et romskip, i et romområde så stort som vår egen melkevei, og at du uten kart eller peilepunkter skal forsøke å finnen en annen. Det er så og si umulig.

ResourceLab

Utviklerne satser på at det er alle de andre tingene som vil fange spillernes oppmerksomhet. Det er ikke noe klart mål i spillet. Det er som sagt et sandkassespill, så det er viktig at det er elementer spilleren kan underholde seg selv med for å lage sin egen historie. Om du ønsker det, kan du velge å aldri forlate din startplanet (som du tilfeldig blir plassert på i starten). Allerede her kan du oppsøke romvesner, hvis det finnes noen, ta kontakt og lære deres språk. Du kan handle med dem, rane dem, angripe dem eller inngå et samarbeid.

Spillet legger ikke skjul på at det ønsker at spilleren skal reise inn mot midten av galaksen. Dette gjøres ved å tilby bedre våpen, vanskeligere fiender og mer avansert utstyr jo nærmere spilleren kommer midten. Hver planet kan fungere som en midlertidlig base, hvor man kan oppdatere romskip, våpen og annet. Når man syns planeten har tjent sitt formål, kan man sette seg inn i romskipet sitt igjen og dra avgårde til neste planet, enden nærmere eller lengre fra midten. Husk dog at du ikke har uendelig med drivstoff, så du kan altså ikke bare fly i en evighet. “Pit-stops” er nødvendig hvis du skal ha noe håp om å nå midten. Hva som faktisk befinner seg i galaksens sentrum er fortsatt en hemmelighet, men kanskje det er nettopp du som er personen som oppdager dette!

Du kan forhåndsbestille spillet 22. Juni på disse måtene:RedSpace

På PS4:
– Digitalt på Play Station Store
– På disc

På PC:
– Steam
– GOG.com
– Humble
– iam8bit’s exclusive Explorer’s Edition

Se http://www.no-mans-sky.com/ for oppdateringer og nyheter om spillet.

 

Tags: , , , , , , , , , , , ,



Stengt for kommentarer.

Til toppen av siden ↑