Pegasus

Publisert på fredag 29. mars, 2013

0

Norwegian Game Awards på The Gathering

Tekst: Eirik Lysenstøen Foto: Trude Kraft

I sammenheng med at Hyperion i år hadde en stand og ellers satset tungt på tilstedeværelse på The Gathering i år fikk vi en mulighet til å se på mye av det som skjer innen de fantastiske fritidsinteressene i Norge. Noe av det mest spennende som skjer må være Norwegian Game Awards som hvert år går av stabelen i Trondheim. Vi var så heldige å treffe både Leder for NGA, Stian Sandø, og ansvarlig for NGAs tg-bidrag, Jørgen Svennevik Notland. De kunne fortelle om det spennende NGA-prosjektet og delte samtidig noen tanker om spill-avhengighet, esport og gamer-kultur.

«Vi er på tg for å markedsføre konkurransen vår, også har vi en stand først for å bli sett av den yngre garde», forklarer Jørgen Notland. Et sett høyttalere som står i en sirkel utgjør et spill hvor spilleren skal bruke hørselen for å skyte mot lydene av mygg. Spillet var fjorårets vinner på NGA, og så populært at kontrollen hadd blitt spilt i stykker av ivrige spillere. Konkurransene var imidlertid fortsatt den viktigste delen av tg for NGA-gjengen. «Vi har to konkurranser, i den ene kan du levere et spill du har laget fra før av, også har vi en spillutviklingskonkurranse hvor de som vil delta får et tema og 36 timer på å lage et spill. Vinnerene blir automatisk med på hovedkonkurransen i NGA så lenge de er over 50% studenter» Stian Sandø leder NGA og får i år dele ut 130 000 kroner til talentfulle utviklere, men i følge han selv er det mer enn bare penger vinnerne bør strekke seg etter. «Omtalen er utrolig verdifull, fun run utnyttet markedsføringen veldig godt og ble til slutt #1 på apple app store i USA.»

E-sporten griper om seg og blir stadig mer populær i Norge, de vordende spill-utviklerne håper at trenden fortsetter, og Stian mener spill som League of Legends har potensiale til å gjøre det stort som publikumssport. «LoL er så stort fordi det er lett å komme inn i, det er gratis og du blir matchet med folk på ditt eget nivå. Etter å ha spilt LoL en dag så kan jeg se en kamp bli spilt og forstå hva som skjer!» Jørgen sier seg enig, og mener at esport ikke står tilbake for annen idrett når det gjelder publikumsapell. «Det er akkurat som med fotball ikke sant? Hvis du ser noen gjøre noe utrolig blir du imponert. Hvis noen driter seg ut kan du tenke fy faen, JEG kunne gjort det bedre og han spiller for Manchester United.»

_MG_6901

Stian Sandø på Venstre og Jørgen Notland på høyre

Massemorderen Adam Lanza som i 2012 drepte flere lærere og elever på en skole, hadde en samling med spill og tragedien ga nytt liv til debatten om spill kan skape voldelig og asosial adferd. Stian Sandø påberoper seg ingen ekspert-status, men er skeptisk til å skylde på spill for vold. «Nå har jeg bare meg selv og mine venner å vise til, men det blir vanskelig å trekke den slutningen, hvis du spiller world of warcraft driver du konstant å kommuniserer. Jeg fikk et sykt positivt syn på spill da jeg begynte å spille WoW og møtte en fra Israel og Palestina som hadde blitt venner i spillet» forteller han. Jørgen stemmer i. «Hvor mange blir byplanleggere etter å ha spilt sim city? Man kan like godt si at han spiste grøt og legge skylda på det. Det blir for enkelt å si at et spill førte til en massakre.»

Når det gjelder fremtiden er gutta usikre på om singulariteten lurer rett rundt hjørnet, men gleder seg til de nye tekniske løsningene fremtiden vil by på. «I tredje klasse lærer vi om kunstig intelligens, så jeg svarer nok litt lurere etter det. Basert på kunnskapen jeg har nå så sier jeg nei, jeg tror ikke på singulariteten» Sier Jørgen. De har derimot begge tro på VR-briller av typen Oculus rift som gir spillerne over 90 grader horisontalt synsfelt og etter sigende byr på en helt annerledes spill-opplevelse. «Den er jo foreløpig bare i oppstart-fasen, og hvis den ikke er stilt inn riktig kan man få hodepine, men ellers skal det gå bra å spille det uten å få hodepine. Det er en uvant opplevelse, du får skjermen rett på, og som spillutviklere syns vi det er dritgøy at skjermen kommer rett på. Det blir spennende å få VR-spill til konkurransen til neste år. Samtidig kommer det garantert til å vekke til live massakre-debatten. Men spill er kommet for å bli, det er en stor industri og du kommer ikke til å greie å fjerne den.» slår Stian fast.



Stengt for kommentarer.

Til toppen av siden ↑