Publisert på onsdag 19. februar, 2014

0

Hyperion feirer 12 år!

På denne dag for 12 år siden ble Hyperion ble stiftet i RF-kjelleren på Blindern i Oslo av foreningene TSP, Ares, Oslo og Akershus Spillforening (nå Hyperion Øst) og The LAN. Vi feirer med kake på kontoret og lett mimring. Sett deg tilbake i godstolen og hør sagaen om forbundets stiftelse…

Det var hovedsakelig miljøet i science fiction-foreningen TSP og spillforeningen Ares som var initiativtagerne til stiftelsen, da flere sentrale personer der var aktive i en rekke foreninger i Oslo-området og hadde vært involvert i bl.a. spillmiljøet i mange år. Selv om dette var den formelle stiftelsen av Hyperion, var det ikke første gang en slik organisasjon hadde blitt forsøkt etablert. På nittitallet hadde det for eksempel vært flere forsøk på å starte en paraplyorganisasjon for spill- og laivmiljøet, kalt Norsk simuleringsspillforbund (NSSF). Fram til Hyperion kom på banen var disse forsøkene lite vellykkede, bl.a. fordi man ikke klarte å nå de kravene som ble stilt av staten for å få støttemidler, samt at mange av foreningene som ble med ikke hadde et sterkt nok eierforhold til prosjektet.

Stiftelsen av Hyperion skilte seg markant fra de tidligere forsøkene, da man gjorde et arbeid med å skape et felles begrep som skulle favne alle de beslektede, men spredte miljøene som tilhørte det man i science fiction-miljøet kalte fandom. Dermed ble paraplydefinisjonen fantastiske fritidsinteresser født og tok inn i seg nye former for kreative og fantastiske interesseområder slik som datatreff og tegneserier. Definisjonen ble foreslått av nestoren Johannes H. Berg jr., og var bl.a. inspirert av Bing og Bringsværds tanker rundt begrepet fabelprosa som paraplydefinisjon for både science fiction- og fantasylitteratur.

Ideen til opprettelsen av forbundet sprang i stor grad ut av å skape et samlingspunkt og samarbeidsforum for en bred mengde foreninger og interessegrupper, samt ønske om å få tilgang til statlige og fylkeskommunale støtteordninger. Gjennom Hyperion skulle de enkelte foreningene kunne få støtte til å styrke sine egne aktiviteter, bygge opp under fellesskapet og være i stand til å rekruttere bredere.

Det var også et ønske fra stifterne at man fikk på plass en slagkraftig organisasjon som kunne bidra til økt anerkjennelse i samfunnet for at de fantastiske fritidsinteressene hadde like stor egenverdi som tradisjonell ungdomskultur. Grunnlaget for en slik organisasjon var åpenbart tilstede der, da for eksempel science-fiction- og spillmiljøet hadde eksistert gjennom egne lokale foreninger siden 70- og 80-tallet, og datatreffmiljøet siden tidlig på 90-tallet.

Et stort antall foreninger og ungdommer i det norske samfunn drev altså allerede med fantastiske fritidsinteresser. Etter stiftelsen i februar 2002 startet dermed arbeidet med å forene mange av de eksisterende gruppene under en felles fane. Dette var et tidvis tungt arbeid da man manglet en tydelig oversikt over miljøene som fantes, men interessen var stor blant dem man kom i kontakt med. Arbeidet førte etter hvert fram, og ved inngangen til 2003 hadde man over 25 aktive foreninger med over 2 500 medlemmer.

Tolv år senere samler Hyperion over 150 foreninger og 15.000 medlemmer, ser stor fremgang i regional organisering og arbeider med nye støtteordninger til medlemsforeningene. Samtidig som mange av foreningene som i sin tid stiftet forbundet, og miljøene de representerte, er med oss den dag i dag, har det siste dusin år også sett fremveksten av Cosplay og E-sport miljøet i Norge som i økende grad tar sin plass i paraplyen vår. Hyperion driver i dag med skolering og kursing, interessepolitisk arbeid og organisasjonsbygging. Hyperion fortsetter sitt arbeid for de fantastiske fritidsinteressene og foreningene våre. Hipp, hipp og enhjørningen lenge leve!

For spesielt interesserte kan stiftelsesprotokollen leses her (pdf).



Stengt for kommentarer.

Til toppen av siden ↑