Publisert på fredag 5. juni, 2020
0Hvordan snakke om spill med folk som ikke gamer
Synes du noen ganger det kan være utfordrende å snakke om spill til noen som selv ikke spiller? Kanskje blir det litt frustrerende at folk rundt deg ikke helt skjønner greia? Eller er du en av de som ikke skjønner en døyt av hva folk som spiller snakker om? Onsdag 10.juni arrangerer Hyperion webinar om dette. Her kan du lese litt mer om hva det dreier seg om.
Her finner du facebookarrangementet til webinaret. Registrer deg der!
Martin Bergesen er forfatteren av boken «Alle kan spille». Han er en såkalt «spillveteren».
Frekk forlag skriver følgende: En dag oppdager Martin at kona hans er bedre enn ham i dataspill. Mye bedre.
Faktisk en av verdens beste i sitt spill. På et halvt år har nybegynneren klart noe Martin aldri har vært i nærheten av å klare, selv etter et langt liv som spiller. Hvordan skjedde det?
Dette webinaret er ikke bare for gamere, men for alle som ikke falt i spillgryta da de var små, for alle som måtte være nysgjerrige på hva de har gått glipp av, for foreldre som lurer på hva ungene driver med og for alle som føler seg utelatt fra et av vår tids viktigste kulturuttrykk.
Så hvorfor lager Hyperion et webinar om dette?
Jo, fordi mange foreninger i Hyperion har problemer med å få inn nye medlemmer uten mye spillerfaring. Kanskje fordi det er mye termer fra spill som nybegynnere ikke forstår. Mange sliter også med å snakke med familie, venner og kjæreste om spillhobbyen, og møter ofte mange fordommer. Det gjør det ikke lettere at det er vanskelig å forklare hva en egentlig driver med foran skjermen. Dette webinaret er nr.2 del i en serie webinar for Hyperions foreninger som erstatning for Hyperlørdag, som måtte avlyses.
Martin sier til magasinet Pegasus: Vanligvis i bøker er det en dypere eller flere meninger som ikke står konkret i teksten.
– Meningen med boken er bakt inn i tittelen: å åpne spillkulturen for så mange som mulig. Med brukervennlige verktøy for å lage spill og distribuere dem har det skjedd en demokratisering av spillmediet, nå kan alle lage spill av hva som helst. Dette er et godt tidspunkt for nykommere å oppdage spillene, konkluderer den aktive spilleren.
Martin ønsker å øke spillkompetansen i samfunnet.
– Når det kommer til medier som fjernsyn og bøker har alle en forståelse av hva de er, fordi de er eksponert for det hele tiden. Slik er det ikke nødvendigvis med dataspill, og det gjør at den offentlige samtalen om dem ofte blir redusert til fenomen, problem eller forbrukerstoff, forklarer forfatteren.
Så kom på webinar 10.juni kl. 19.00! Inviter vennene dine til facebookarrangementet og registrer dere der. Vi gleder oss!